Zdravotní problémy činčil

Činčily jsou úžasná zvířátka, pocházející z Jižní Ameriky. Každému, kdo chce s nadšením chovat činčily, doporučuji – nejprve si přečtěte o jejich přirozeném životním prostředí. Pak není nutné složitě vysvětlovat, proč má činčila mít jako hlavní složku potravy seno a znovu seno poskytované ad libitum.

Zdravotně se tato soumračná zvířátka v zajetí často potýkají s přerůstáním řezáků i stoliček (viz článek o zoubcích morčat). Činčily jsou relativně dost náchylné na bolestivost, proto i jemné léze vadí a mohou způsobit bolestivé ulcerace sliznice tlamky. Z příznaků si nejčastěji všimnete nadměrného slinění, vybírání měkkých částí nabízené potravy a odmítání sena. Později činčila odmítá potravu úplně. Je dobré si uvědomit, že i jednodenní hladovka znamená pro tak malé zvíře obrovské energetické ztráty. Při přerůstání kořenů zubů se může objevit i výtok z očí ucpáním nasolacrimálního duktu.

Z onemocnění trávicího traktu je kupodivu častější zácpa než průjmové onemocnění. Zvířátko má málo pohybu, příliš energetickou stravu, málo vlákniny. První příznaky často přehlédnete, činčila může být jen méně aktivní, vyhledávat místa v koutě apod. později se jedná o bolestivé tlačení při stolici, někdy s příměsí krve, neochota k příjmu potravy, apatie, únava. Pokud se stav neupraví změnou diety (přidat štavnaté jablko, salát, zajistit příjem vody), používají se laxativa a/nebo šetrné klysma doplněné o rehydrataci zvířátka. Dobře zabírají i prokinetika na podporu střevní motility.

Průjmy bývají nejčastěji způsobeny dietní chybou (zapařený salát, mokré seno obsahující plíseň, nově nabídnutá čerstvá tráva činčile zvyklé na suché seno…). Tento stav řešíme krátkodobou hladovkou, rehydratací subkutánním podáním infuzních roztoků a léky. V případě, že máme podezření na infekční onemocnění (Salmonella, Cryptosporidium, Guardia…), přidáváme ATB a léčíme příčinu.

Autor článku: MVDr. J. Janoušková