Nejčastější zdravotní problémy morčat – ostatní

Morčátka jsou stále častějšími domácími mazlíčky, kteří navštěvují naší kliniku. Jsou to zvířata neagresivní, komunikativní a velmi sociální, což z nich činí oblíbené domácí zvířátko.

Obecně lze říci, že se mohou (při dobré péči) dožít kolem 8mi let věku.

Stejně jako primáti a lidé, morčata si neumí syntetizovat vitamín C a jsou plně závislá na jeho příjmu v potravě. Výrobci suplementují krmiva určená pro morčata vitamínem C ( na rozdíl od krmiv pro králíky), ovšem pozor-jeho koncentrace se snižuje se stárnutím krmiva, proto je nedoporučované nakupovat krmiva do zásoby. Hypovitaminóza C se projevuje oteklými klouby, kulháním, pozorujeme petechie na slizniích, nechuť až odmítání potravy. Léčba zahrnuje podávání vit. C perorálně v koncentraci 100mg/kg/den.

Při zvýšených nárocích na vitamíny obecně (onemocnění, stres, transport, porod apod.) doporučuji suplementovat vit. C v pitné vodě, 200-400mg/litr vody (měnit denně), nebo 50mg/kg denně přímo do tlamky/do krmiva.

Samičky ve vyšším věku (2 roky a víc) často onemocní cystami na vaječnících. Toto onemocnění může být zpočátku bezpříznakové. Až ve chvíli, kdy jsou cysty veliké nebo mnohočetné, objevuje se nechuť k příjmu potravy až absolutní odmítání krmiva, letargie, únava a bolestivost v břišní dutině. Onemocnění je hormonální, proto k nám přichází majitelé s „morčecí samičkou olysalou na bocích“ . Klinické vyšetření odhalí bolestivost v bříšku, onemocnění potvrdí sonografické vyšetření. Při potvrzené diagnóze přistupujeme ke kastraci. která je kurativní.

Urolithiása (přítomnost kamínků v močovém měchýři) je také onemocnění, se kterým se občas setkáváme. Mezi příznaky patří bolestivé močení, přítomnost krve v moči, nahrbený postoj a (ne vždy) odmítání potravy. Červená či oranžová moč neznačí vždy nutně přítomnost krve, jednoduchým vyšetřením uropapírkem je snadno odlišíme. K potvrzení využíváme sonografické/rentgenologické vyšetření, léčbou je pak chirurgické vyjmutí kamínku. Na rozdíl od psů a koček není možné uměle okyselit morčatům moč.

Autor článku: MVDr. J. Janoušková